ضعف در خداشناسی از علل سلب توفیق از نماز صبح و شب

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

عوامل سلب توفیق از نماز صبح و هم‌ چنین نماز شب به دو گروه عمده ی عوامل معنوی و دیگری عوامل مادی دسته‌بندی می‌شود، که ما در این پست فقط به یکی از زیر شاخه های عوامل معنوی می پردازیم:

ضعف در خداشناسی

یكی از مهم‌ترین عوامل معنوی كه موجب می‌شود تا انسان نسبت به نماز صبح به سختی از خواب بیدار گردد‌، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی می‌باشد.

فرض كنید اگر با یكی از مسؤولین كه حل مشكل‌تان در دست اوست قراری گذاشته‌اید، و یقین دارید كه وی در همان ساعت مقرر منتظر شما است، آیا واقعا شب به راحتی می‌خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با كسلی با وی مواجه می‌شوید؟

حضرت عیسی (ع) نقش دنیا‌ زدگی را در بی‌حوصلگی افراد نسبت به عبادات‌، این‌چنین ترسیم می‌نماید: هم‌چنان كه بیمار بر غذاى لذیذ نگاه می‌كند و به‌‌دلیل شدت درد لذّت آن را نمى‏ چشد، هم‌چنان فرد عاشق مال دنیا، نه لذّتى از عبادت مى‏ برد و نه شیرینى و حلاوتش را مى‏ چشد.
وضو گرفتن‌، خواندن سوره‌های توحید و معوذتین‌، ذكر صلوات و تسبیحات اربعه و تسبیح حضرت زهرا (س)، آیت‌الكرسی، به‌‌خصوص خواندن آیه آخر سوره كهف و نیز توسل به امام زمان (عج) برای محروم نماندن از فیض نماز اول وقت و ... از جمله اموری است كه خواب مؤمن را همراه با هدف و انگیزه می‌كند و این توجه و هدفمندی در بیداری صبح تأثیرگذار خواهد بود .

اگر انسان واقعا نسبت به الطاف الهی كم‌ترین معرفتی داشته باشد و بداند كه كسی كه قرار است به هنگام نماز با وی صحبت كند همانی است كه ما را از نیستی به دنیا آورده و تمامی نعمت‌های خود را نیز بر ما ارزانی داشته تا به نهایت كمال و درجات بالای بهشتی دست پیدا كنیم، اوست كه اختیار كمی و زیادی روزی ما را دارد؛

او همانی است كه مرگ و زندگی ما در ید قدرت اوست و... با این حال آیا نسبت به نماز با بی‌حالی برخورد خواهیم كرد و یا آن‌ كه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهیم پرداخت.

پی نوشت: ورام ابن ابى فراس‏، مجموعة ورام (تنبیه الخواطر)، مكتبه فقیه‏‌، قم‏، اول‏، ج‏1، ص47 .

[برگرفته از سایت کانون سبحان دات آی آر - به نقل از سید مصطفی علم خواه]


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: در پیرامون قران و نماز

تاريخ : یک شنبه 4 بهمن 1394 | 21:16 | نویسنده : یه بنده خدا |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کار آفرین ها